fredag 15. mai 2015

Talen etter det forferdelige


Den 22. juli 2011 holdt kronprins Haakon tale på Rådhusplassen. Han holdt en tale til de over 150 000 menneskene som hadde møtt opp. Den 22. juli opplevde Norge noe forferdelig. En manns handlinger førte til at over 70 mennesker døde, de fleste var ungdommer. Kronprins Haakon hold minnetale for de døde og til de etterlatte. Siden konteksten til talen var slik den var, er denne talen preget at sorg og alvorlighet. Selv om han minnes de døde har talen også et preg at optimisme for fremtiden og motivasjon.

Kronprins Haakon viser omsorg for de etterlatte og roser de som reddet liv under terrorangrepene. Han sier bare det han trenger uten for mye «smal talk». Kronprinsen refererer til seg selv én gang i løpet av talen, men utenom det snakker han ikke om seg selv. Han bruker ikke egne erfaringer eller kontraster, sammenlikninger eller statistikker. Det at han unngår å bruke slike virkemidler gjør at talen blir mer direkte og det virker som om han mener det han sier. Det blir ikke en tale hvor han prøver å overbevise mottakerne.

Talen har en struktur hvor man kan tydelig se en innledning, hoveddel og en avslutning. Talen begynner med setningen: «I kveld er gatene fylt av kjærlighet». Innledningen er kort, men det gjør setningen enda tydeligere. Neste avsnitt består av tre setninger og alle de tre setningene begynner på samme måte. Dette gir talen rytme og den er enkel og forstå. I talen brukes det ingen spesielt vanskelige ord og derfor er den enkel å forstå. De fleste setningene er korte og dette gir talen en viss rytme når den fremføres. Hoveddelen av talen har ingen tydelig struktur, men i det nest siste avsnitte er det igjen tre setninger hvor de begynner på den samme måten. Avslutningen består av en setning og det er den samme setningen som Kronprins Haakon åpnet talen med. Det at han bruker gjentakelser som dette gjør at vi legger ekstra merke til denne setningen. Avsenderen gjør det tydelig for mottakerne at innholdet i denne setningen er spesielt viktig.

«Man må velge en stil som er passende i forhold til blant annet sen personen man er, den saken man snakker om, og de omstendighetene man befinner seg i» (Bakken 2009:24) Dette har Kronprins Haakon gjort helt riktig i talen sin. Språket til Haakon er enkelt og presist. Det er ikke vanskelig å forstå hva han sier fordi han snakker klart og tydelig. Talen har en enkel stil fordi den inneholder ord som vi bruker i dagligtalen, og den inneholder ikke utsmykninger og overdrivelser, slik som en tale av høystil inneholder.    

Kronprinsen bruker ikke mange troper i talen sin. Setningen «I kveld er gatene fylt av kjærlighet», som blir gjentatt flere ganger, kan sees på som en metafor. Han mener ikke bokstavelig at gatene er fylt med kjærlighet, men han snakker om at menneskene som er i gatene viser omsorg og kjærlighet. På begynnelsen og slutten av talen bruker Kronprinsen figurer. Det er et avsnitt på begynnelsen og et avsnitt på slutten hvor alle de tre setningene begynner på samme måte. Dette er lydlige virkemidler som kommer fram når teksten leses høyt. Talen inneholder ingen ironi eller retoriske spørsmål (tankefigurer). Hvis man bruker noen av disse virkemidlene kan man lett virke «nebbete» eller fremstå som litt frekk. Det er ikke slik Haakon vil fremstå i en slik situasjon. Ett av avsnittene inneholder en blanding av anafor og epifor. Det er ikke den første eller den siste delen av setningen som blir gjentatt, men den midterste. Han sier: «Men vi kan velge hva dette skal gjøre med oss som samfunn og som enkeltmennesker. Vi kan velge at ingen skal måtte stå alene. Vi kan velge å stå sammen.» Dette retoriske virkemiddelet gjør at setningene blir lagt ekstra godt merke til av mottakerne.

Noe Kronprins Haakon bruker mye av er eufemisme. Han bruker språket til å «pakke inn» noe av det han skal si. Eufemisme bruker vi ofte når vi skal snakke om temaer som død, krig og sykdom. Dette fordi vi kan bli oppfattet som uhøflig, støtende eller skremmende hvis vi uttrykker oss direkte. Kronprinsen snakker om alle de som ble drept men han bruker aldri ordene død eller drap. Dette gjør han mest sannsynlig helt bevisst fordi disse ordene har en negativ virkning og kan virke skremmende for mottakerne. Han vil ikke gjøre mottakerne mer opprørt enn de allerede er.

Som tidligere sagt, er den interne og den eksterne høveligheten vel fungerende. Innholdet, komposisjonen og stilen passer godt sammen. Hvordan avsenderen snakker og fremstår passer godt til omstendighetene og han snakker på en passende måte om saken til mottakerne. Avsenderen er Kronprins Haakon, og bare tittelen gir ham en viss troverdighet. De fleste i Norge vet hvem han er, og at han er en man kan stole på. Dette gjør han troverdig og de fleste tror på det han har å si. Under denne talen vil Haakon fremstå med en viss autoritet, men han vil likevel vise at han står «sammen med» mottakerne. Han vil vise medfølelse og være en person som hjelper mottakerne videre. Kronprinsen har en posisjon før han begynner å tale. Dette gjør at mottakerne har forventinger til ham, og det er forventet at han skal fremstå på en viss måte.

Patos brukes mye i talen. Haakon prøver å vekke følelser hos mottakerne. De fleste av mottakerne er preget av sorg, men han prøver å motivere mottakerne. Han vil vise dem at de kan endre fremtiden og vise at denne hendelsen kan gjøre dem sterkere. De må stå sammen og reise seg etter denne forferdelige hendelsen. Han prøver å vekke disse følelsene ved ordvalg og måten han snakker på. Haakon har på seg dress og det er tydelig at han har pyntet seg. Han bruker ikke mye kroppsspråk når han taler, men holder seg ganske formell. Dette kan være fordi stemningen er preget av sorg, og han prøver ikke å få mottakerne oppglødd slik som andre talere gjør. Setningene hans er elegante og godt gjennomtenkt. Han sier kun det han trenger og det er ikke mange unødvendige setninger.

Talen til Kronprins Haakon inneholder ikke mange argumenter fordi konteksten var slik den var. Han skulle ikke prøve å overbevise mottakerne om noe, men kommer heller med oppfordringer. Det han sier er logisk og gir mening. Det virker overbevisende. Det han sier gir mottakerne en ny giv, og selv om konteksten er preget av sorg gir Haakons presentasjon en følelse av håp og motivasjon. Han kritiserer aldri noen i løpet av talen, men roser og holde seg positiv.

Hendelsen den 22. juli 2011 rystet det norske folk og landet ble preget av sorg. Det er forventet at personer med posisjoner som Kronprins Haakon skal tale, og kronprinsen holdt en tale preget at optimisme. Han snakker om samholdet vårt og hvordan vi skal kunne reise oss sterkere enn vi var før denne hendelsen. Han bruker ord som «oss» og «vi» gjentakende gjennom hele talen for å gi mottakerne en følelse av at de står sammen. Talen er nøye gjennomtenkt og alle ordene er valgt med omhu.
 
Kilder:
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar